Utviklingen av filterbobler og ekkokammer

hentet fra Pexels.com 26.01.2020

Hei,

I dette innlegget så vil jeg tar for meg begrepene filterbobler og ekkokammer. Jeg kommer til å gi en kort forklaring på hva disse fenomenene betyr og avslutningsvis «filosofere» hva konsekvensene av dem med tanke på samfunnsutviklingen.

Filterbobler og ekkokammer:

Se for deg at du sitter og søker på ett bestemt tema eller emne i Google eller at du trykker på «liker» knappen på ett innlegg på Facebook. Både Google og Facebook bruker mekanismer og algoritmer som samler inn data for det du har søkt på. Slik bygger dem en «profil» av deg, som siler ut og favoriserer informasjonen som synliggjøres på nett. Både Google og Facebook benytter seg av den informasjonen du etterlater deg på nett til å filtrere ut det de mener du interesserer deg for på nett.

Når du for eksempel sitter på nett og søker på sko. Du klikker deg inn på en bestemt nettbutikk og klikker deg rundt. Jeg vet ikke om du har tenkt noe på dette, men når du neste gang logger deg inn på Facebook så er det med stor sannsynlighet at det da vil komme opp reklame på din side som omhandler sko. Facebooks Open Graph er designet og utviklet på en slik måte at den filtrerer ut det dine «venner» velger og det som du kan ha størst interesse for. På denne måten blir vi automatisk plassert inn i ekkokammre. Altså «bobler» av informasjon delt blant dine venner og grupper som forsterker deres holdninger, verdier og felles interesser.

Google sin Pagerank og Facebooks Edgerank forsterkereffekten av filterbobler. Transaksjonskostnadene reduseres for oss «brukere» av slike tjenester. Vi finner raskere frem til aktuell informasjon og slipper å kaste vekk tiden vår på det vi mener ikke er av interesse for oss selv. Eller er det slik?

Hva vil konsekvensene av dette medføre?

Som nevnt samler både Google og Facebook inn relevant informasjon basert på vår «profil», men det er ikke nødvendigvis bra for oss brukere av søkemotorer. Alle sporene som vi etterlater oss på nett vil sørge for at vi kan gå glipp av mye annen viktig informasjon. Det har vært en del fokus rundt «fake news» i sosiale medier i det siste. Oss brukere blir lettere manipulert til å tro at de nyhetene vi leser eller klikker oss inn på til tider oppfattes som korrekte. Vi har kanskje blitt litt for naive til å tro at alt vi leser eller trykker oss inn på via sosiale medier er fakta. Ettersom den informasjonen vi får frem når vi søker i en søkemotor baseres på algoritmer fra tidligere søk og vår «profil», så tenker jeg også at mye bra informasjon også blir utelukket. Jeg tenker at vi burde være flinkere til å bli mer kritisk til hva vi leser og kildene informasjonen kommer fra.

Vi har nok lettere for å bli mer utsatt for svindel på nett nå enn tidligere også. Det skal ikke mye til for at vi klikker oss inn på en nettside som kan utgi seg for å selge sko, men som tilsynelatende viser seg at nettsiden er falsk eller drevet av svindlere. Vi etterlater oss spor på slike nettsider og serverer dem all vår informasjon. Vær kritisk til hva slags spor du etterlater deg på nett. Virker tilbudet for godt til å være sant, så er det nok noe «ugler i mosen» og dessverre så går dette ut over våre rasjonelle beslutninger.

Vi fokuserer stadig mer på å utgi oss selv på sosiale medier. Vi elsker å legge ut bilder for å vise hva vi driver med og ønsker med dette å bli mer akseptert for være den personen som man nødvendigvis ikke egentlig er. Vi blir så opptatt av å vise vår livstil og på denne måten blir vi også utsatt for reklamer, informasjonskapsler og delinger som til tider kanskje ikke er det beste for hver enkelt person og noen ganger skadelig i form for mobbing på nett eller «netthat».

Hva tenker dere rundt utviklingen av filterbobler og ekkokammre?

Kilder:

Krokan, Arne. 2017. Nettverksøkonomi: digitale tjenester og sosiale mediers økonomi. Oslo: Cappelen Damm Akademisk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *